CLE1960 - Instagram å jag liksom!

fredag 20 mars 2015

Fredag en vecka senare

En vecka
En intensiv vecka
En vecka av lärande
En vecka fylld av information, direktiv, lagar, normer och  anvisningar.
Jag har sällan känt mig så förvirrad som just nu.
Förvirrad och glad.

Vad var det hon sa?
Vad var det han hette, hur gjorde man det där, hur ska man tolka detta, hur ska man göra detta och framförallt hur ska JAG klara detta?

Att åka till city innebär nya rutiner.
Med nya rutiner kommer en ansenlig tid på stadens kommunala färdmedel.
Eftersom jag inte är någon vän av stadens kommunala färdmedel och tillika en stor bilfantast funderade jag länge på att faktiskt ta bilen till stan.
En snabb överräkning senare -  bensin, vägtull och parkering och var jag tvungen att inse att min tid som bilist till jobbet var över, okej tunnelbanan here we come.

Första morgonen klev jag glatt in i tunnelbanevagnen.
Satte mig ned vid en schysst fönsterplats, tog ett djup andetag och… spya, det stank spya i hela vagnen.
Tittade mig runt och såg folk sitta där helt oberörda- själv hade jag svårt att hålla kväljningarna tillbaka och vid nästa stopp bytte jag raskt vagn.

Dag två på väg hem damp jag ner på ett säte, spanade av omgivningen och kände mig trygg, lutade huvudet mot väggen och planerade att slumra tills Högdalen.
Vid nästa station noterade jag att någon satte sig ner på det lediga sätet bredvid mig.
Sniff sniff... i min lätta slummer känner jag doften nej fel, lukten.
Lukten av riktigt dålig stinkande herrparfym.
Mannen vid min sida stank så till den milda grad att jag vid nästa stopp var tvungen att byta vagn, igen.

Vid Högdalen byter jag färdmedel till buss.
Knallar som vanligt den korta biten till hållplatsen, lutar mig mot glasväggen, låter solen värma mitt ansikte, sniff 
sniff… men va faaaaan det luktar spya, det stinker spya (här också), vad tusan är det för fel på människor, varför spyr de som grisar kors å tvärs???

'Denna odör har f.ö legat kvar vid busstationen under hela veckan vilket inneburit att jag fått stå en bit ifrån och med snabba kliv tagit mig fram till bussen i samma stund som dörrarna öppnas.'

Dag tre behagade en man som sannolikt inte hört talas om tvål och vatten alternativt precis sprungit maran (vilket kändes mindre sannolikt) sätta sig  bredvid mig.
Odören av svett var så pass påtaglig att det enda alternativet var att åter byta vagn.

Dag fyra byttes luktvariationen till att ha en man (ständigt dessa män...) som luktade piss på sätet framför mig, 
han fullkomligt stank skit å piss och det enda raka var att byta plats (vilket vid det här laget hade hunnit bli en vana).

Okej, face it jag är en doftkänslig person.
Tunnelbanan och dess klientel luktar, stinker och har en fasansfull odör.
Det är en hemsk plats att vistas på.
Då bil gick bort kvarstod alternativet pendeltåg.
Jag älskar pendeltåg.
Och att ha ett jobb.

I helgen vankas det dåligt väder, trist.
Får utnyttja det dåliga vädret genom att vara inne och vara en dålig kvinna, göra svagsinta saker, äta ohälsosam mat och dricka förkastliga mängder med vin.
Har ingen koll på Sebban (igen... skäms på mig - jag är en dålig mamma...)
Loppan hänger denna helg i Köpenhamn (stenkoll där).

Let´s go
/Carina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar