CLE1960 - Instagram å jag liksom!

torsdag 30 november 2017

En sann kommunikationsslav....

Jag är en sann kommunikationsslav!
En dag utan internet är en dålig dag och en urladdad mobiltelefon ger mig lätta panikkänslor.
Min dator och min mobil är navet kring vilket mitt liv snurrar.
Vid närmre eftertanke är det en gåta för mig att världen ens har kunnat existera utan dessa hjälpmedel, hur gick det till?

Försöker febrilt minnas dessa dagar.
Dagar utan mobil - har de ens funnits?!?
Dagar då man sa att man hade talat med någon och faktiskt hade gjort det -  IRL liksom!
Dagar då man bestämde att ses på en viss plats, en viss dag på en exakt utsatt tid – och man förväntades att infinna sig där  Man litade på att allt runt omkring helt enkelt skulle fungera och då möjligheten till att slå en signal för att meddela att man blev sen eller messa att man ställer in inte fanns.
En märklig tid.

 
Jag har blivit något av bekantskapskretsens egen supportare.
Vänner och bekanta – ofta kvinnliga och något äldre ringer ofta och ber om tips och råd på hur de ska ladda ner appar, få bort konstiga meddelanden, vart man hittar vad, hur funkar Wi-fi och så vidare och så vidare.
Mäkta stolt guidar jag dessa nyfrälsta smartphoneanvändare genom internet och mobilens mörka hemligheter.
Och så här är det.
Utanför jobbet fixar jag det mesta - men på jobbet känner jag mig däremot oftast som en analfabet som hamnat i bokstavslandet eller som en fisk på torra land.

Även om jag inser att det finns människor som påstår sig leva ett både lyckligt och ett rätt hyggligt liv utan dessa hänförande apparater ser jag på dem med en lätt skepsis, leva utan internet – ähh de vill bara verka märkvärdiga… lite pretto sådär...
Nix, det går jag inte på… tror att deras påstådda lyckliga liv bara beror på att de egentligen är ett gäng innovationsfientliga bakåtsträvare som inte förstår sig på sitt eget bästa – japp, så måste det vara!
Nu kan man tro att jag hänger på Fejan, Insta å Snappis jämt.
Men det gör jag INTE. Faktiskt!
Fakta är också att älskade Pelle har valt att till viss del stå utanför de flesta av de stora sociala medier som finns - Facebook inkluderat, men se… vem kikar gärna över axeln å fnissar glatt åt allehanda tokigheter som spelas upp i flödet.
Japp - rätt gissning!


Teknik är kul, i alla fall när man lär sig fatta den.
Måväl
 /Carina
Kommunikationsslaven

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar