CLE1960 - Instagram å jag liksom!

onsdag 29 november 2017

Sammanställning Black Friday


Alla som följt mig i det ena eller andra mediet vet att jag älskar, avgudar och näst intill dyrkar shopping och allra helst med schyssta rabatter.
Jag går liksom igång på dem.
Fnittrar och njuter.

När jag för några år sedan uppmärksammade det amerikanska fenomenet ’Black Friday’ var jag till en början skeptisk – vilket jag för övrigt av naturen är till det mesta nya.
Förstod sedan att det här kunde utvecklas till ett riktigt hallelujah moment.
Butikerna gick från klarhet till klarhet och utbudet av reavaror ändrades från att vara en enstaka produkt till att allt i hela butiken hamnade under rabattluppen.
Okej – so långt – so good.

I min rabattstinna hjärna studsade procentsatser om minst 50 runt och med den amerikanska förlagan på näthinnan bara väntade jag på att man även här i Sverige skulle fatta grejen med att när det är ’Black Friday’ – så är det VERKLIGEN svarta priser som ska gälla.

Redan en dryg vecka innan den utlovade prisfesten börjar butiker skicka ut teasers.
Man bygger upp förväntan och spänning – skickar sms och mail.
Köp här, köp där, vänta, vänta, gå in just på vår sajt redan vid 12-slaget för att hitta det bästa osv osv.
Sen dyker det första irritationsmomentet upp.
Man sviker ursprungsidén och inleder redan på måndagen med att kalla hela veckan för ’Black Week’.

’Black Week’ – vad är det för trams, är det ’Black Friday’ så är det väl just just ’Black Friday’, BASTA!

Därefter dyker nästa irritationsmoment upp, döm om min förvåning och besvikelse när den förväntade köpfesten landar på ’20 % på allt’.
T j u g o p r o c e n t – hold your horses, vad f a n är 20%!?!?
Du ska upp i kapitalvaruinköp för åtskilliga tusenlappar för att dessa 20% ska ge någon större effekt.
Jösses – det är som att locka restaurangbesökare med gratis vatten vid beställning av en tvårätters.
Min irritation har nu gått från måttlig till lätt överansträngd och min shoppinglusta har mynnat ut i intet.

Som grädde på moset avslutades denna köpfest host…host… med en ’cybermåndag’ – alltså vad är detta.
Vart har all shoppinghyfs tagit vägen?
Finns det inga regler för när och hur, för hur lite eller hur mycket saker och ting ska få exploateras?
 
Nej ni kära butiksägare – bättre upp för att jag hädan efter ska lockas till någon slags shoppingförlustelse just denna fredag.
Gjorde en sammanställning av lockmail och smserbjudanden över de butikskedjor som jag är medlem i – summan (inräknat hela veckan) 42 mail och 23 sms.
Sjukt, helt jäkla sjukt, för er info så nappade jag inte på ett enda av dem.

Over and out
/Carro
Not so much shopping


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar