Men vaff...Uttrycket (och en betydligt starkare variant) används allt som ofta - dock mer av Perre än av mig...
Det finns ett ämne.
Ett ämne som tenderar att engagera mer än något annat diskuterbart under de senaste tjugofem åren.
Ett ämne som ständigt och jämt diskuteras, dissekeras och avhandlas.
Ett ämne som what so ever som engagerar, fängslar, fångar och intresserar.
Ett ämne som alltid är lika aktuellt hemma vid matbordet.
Ett ämne som ligger Perre så varmt om hjärtat att få saker kan konkurrera.Ämnet är trafiken i allmänhet och det faktum att folk som inte har förstått vikten av att inte hålla till höger borde inte få bege sig ut i trafiken alls.
Basta!
Så som den hängivna och solidarisk hustru jag är så tänkte jag nu passa på att delge er nedanstående artikel som jag kände på ett bra sätt beskrev vikten av att hålla till höger.
Det finns egentligen två typer av bilförare på en motorväg:
1) De som hela tiden irriterar sig på folk som kör långsamt i vänsterfilen.
2) De som hela tiden kör långsamt i vänsterfilen utan att tänka på det.För alla som befinner sig i grupp 2 kan vi dra lite fakta kring vad ni ska fundera på.
I Sverige ska man enligt trafikförordningen köra till höger:
”Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet”.
Det innebär förstås inte att man inte får befinna sig i vänsterfilen, eller mittenfilen när det är fler filer (problemen är faktiskt större vid trefiliga motorvägar) men att man ska befinna sig där så kort tid som möjligt.
Men är det verkligen så många som kör i fel fil?
Ja, problemen blir faktiskt vanligare enligt polisen
Så varför ska du inte köra långsamt i vänsterfilen?
1) Du kan få böter.
Särskilt vanligt är det inte eftersom trafikpoliser oftast prioriterar andra brott, men det har börjat ges ut böter. Till exempel på den trefiliga motorvägen mellan xxx och xxx har polisen bötfällt flera bilister som kör för långsamt i mittenfilen.
2) Det stoppar upp trafiken och gör troligen att alla är mindre säkra.
Forskning visar att trafikstockningar uppstår på grund av överraskande få bilar men effekterna sprids ut och blir stora. En bil som kör långsamt i vänsterfilen tillsammans med en annan långsam i högerfilen skapar fort problem som multiplicerar sig bakåt.
Nu hävdar vissa förstås att om de håller hastighetsbegränsningen exakt så behöver de inte flytta på sig och genom att hålla exakt hastighetsbegränsning så bromsar de potentiella fortkörare och gör trafiken säkrare.
Men baserat på forskning om hur olyckor inträffar så stämmer inte det. Att sakta ner farten och byta filer verkar faktiskt farligare än att köra för fort. Att byta fil orsakar nästan 10 procent av alla olyckor på motorvägar i till exempel USA.
Samt att den största anledningen till olyckor inte är hög hastighet men att man avviker mycket från övriga trafikanters hastighet.
En bil som kör 10 km i timmen långsammare än övrig trafik löper större risk att hamna i en olycka än en bil som kör 10 km i timmen fortare än övrig trafik.
Om långsammare förare finns i både vänster och höger fil kommer snabbare förare att köra fram och tillbaka mellan filerna. Men om de långsammare hela tiden befinner sig i högerfilen kan en snabb förare passare flera bilar på en gång och minska byten av fil som är en hög riskfaktor för olyckor.'
Så se för tusan till att håll till höger
/Carina
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Haha, här på landet på grusvägen kör man i mitten av vägen och skulle man få möte så flyttar man sig bara om man absolut måste. ;)
SvaraRaderaKram från lantisen!