CLE1960 - Instagram å jag liksom!

torsdag 1 oktober 2015

Säg nej till Kopior!


Det var ett tag sedan.
Till och med ganska länge sen.
Kände att det var dags igen.
För varje gång jag har varit på resande fot blir ämnet lika aktuellt.
På i princip samtliga semesterorter finns de, de vimlar av dem – dessa kopior.
Kan gott erkänna att det fanns en tid i mitt liv då jag levde helt utan skrupler och glatt shoppade hejvilt utan något som helst samvete.
Åhhh det var ju värsta grymma klippet en Louis Vuittonplånka för en hundring liksom…
Sen blev jag äldre.
Och klokare, hmpf…
Så nix pix!
Det är slut med sånt (fast -  host, host… ibland har jag känt mig  lite sugen).
Ståndaktigt har jag dock stått emot och tänkt på världens barn och grym kriminalitet – jorusåattehhh…
Drar en kär repris – köp för tusan INGA kopior.
Och då menar jag verkligen inte för att de skulle vara av sämre kvalitet (om nu någon fått för sig att detta skulle vara anledningen).
Nej, det handlar om helt andra saker.
Fakta är: 
Producenter av förfalskade varor kan konsekvent kopplas samman med annan kriminalitet, t.ex. terrorism, narkotikahandel, kränkning av mänskliga rättigheter, barnarbete  med mera. Förfalskade varor produceras ofta under dåliga, oetiska och obehöriga betingelser, arbetarna har slavliknande arbetsvillkor och några arbetsrättsliga villkor är ofta icke existerande.
Att köpa kopior innebär indirekt att du stödjer barnarbete och djurmisshandel – gillar du inte detta ska du hålla dig långt från förfalskade varor. Basta!
De stora märkena har heltidsanställda designers som har till uppgift att skapa nya modeller, former och färger som skall göra just deras märke exklusivt - att kopiera detta är inget annat än ren stöld.
Man kan få massor av fina och härliga saker från producenter som inte lever av att förkasta de stora modehusen. 
Har du inte råd med en äkta vara, lägg hellre pengarna på något annat.
För helt ärligt.
Alla normalbegåvade som är hyfsade bevandrade i märkesdjungeln  kan väl inte på allvar tro att man kommer undan med en oäkta Michael Kors, Mulberry eller Chanel över axeln eller ett par Dior på näsan – Sorry ladies, det ser bara billigt ut
Det står liksom skrivet kopia i pannan på er.
Kopiorna syns på långt håll, de bärs dessutom företrädesvis av unga kvinns med en släng av ’white trashlook’ (ledsen om jag kliver på någons tå just nu – lever för övrigt även under devisen att ingen regel utan undantag).

Men om man nu på sin semester skulle vilja köpa en äkta vara , hur vet man att det just är äkta vara?
De tips som jag lärt mig är följande:
Är finishen fin, eller ser den billig ut?
Finns det oavklippta trådar, dåliga sömmar, ojämna ytor eller skeva märken – allt detta är tecken på en kopia.
Avviker priset för mycket från normalpriset - är det högst sannolikt en kopia.

Säger som i reklamen.
Säg nej till billiga kopior.
Satsa istället på ett schysst original.


Slutligen.

Det är skillnad på en kopia och ett plagiat.
En kopia är när någon medvetet försöker lura köparen att detta är äkta vara.
Ett plagiat är mer en variant på den äkta varan, kanske inte heller okej men i det fallet försöker man ändå inte luras.

Over and out
/Carina
Originalet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar