CLE1960 - Instagram å jag liksom!

onsdag 16 december 2015

Jag önsker er alla en Piratfri jul!


Kände att jag fick lite vatten på min kvarn.
Just, precis, exakt!

Här om dagen bekräftade tidningen Metro just det som jag pratat mig varm om tidigare i bloggen – nämligen detta otyg med piratkopior.
Nej – det är inte okej.
Inte någonstans faktiskt.

Patent och registreringsverket (PRV) har roat sig med att sammanställt nya siffror från EU-organet OHIM som visar att hisnande 300 miljarder kronor går förlorade i Europa till piratindustrin varje år. Och då är inte förlorade jobbtillfällen och uteblivna statliga intäkter inräknade.
I Sverige lägger vi svenskar varje år över sju miljarder kronor på piratkopierade kläder, leksaker, hemelektronik, kosmetika och sportartiklar.
Fatta – sju miljarder.
Sju jäkla miljarder.
Låt inte ditt habegär ta över.
Tänk på att de som har gjort denna billiga märkeskopieväska sannolikt har usla levnadsförhållanden, odräglig arbetsmiljö, många gånger lever under slavliknande former och tjänar en spottstyver.
Är det verkligen det som du vill gynna?
Och gissa vart alla dessa pengar går?
Japp, till de som man minst bör gynna det vill säga den organiserade brottsligheten och, har man numera konstaterat även till diverse olika terrornätverk och terrorgrupper.
Så skippa alla tänkbara kopior och satsa på original under granen.

Glad och piratfri jul
/Carina
Originalet




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar