CLE1960 - Instagram å jag liksom!

fredag 6 mars 2009

Hur menar du då?

Jag går där på min traditionella fredagsvända i Centrum.
Blommor ska inhandlas och lottoraden lämnas in – helt plötsligt slängs en kamera och en gigantisk mick med bokstäverna SVT fram framför näsan.
”Hej, vem tycker du ska betala Kronprinsessan Viktorias bröllop?”
Jag replikerar blixtsnabbt ”Vi – och ler!”
Okej säger reportern, ”Vi?, hur menar du då?”
Jo, alltså ”vi – svenska folket”
Okej säger reportern igen, ”varför då?”
”För att det är fint med Kungahus” svarar jag och känner hur leendet blir mer ansträngt och hur alla kloka, intelligenta, genomtänkta svar helt plötsligt är som bortblåsta, hjärnan är totalt nollställd.
Okej, säger reportern, ”Vad får kalaset kosta?”
”Vet inte”, svarar jag fånigt.
Men ungefär, envisas den luttrade reportern.
”Tja, kanske 1,2, 3 eller 10 miljoner” svarar jag och känner att isen under fötterna är väääldigt tunn.
Reportern ställde ytterligare någon fråga och jag svarade något som jag inte minns mer än att jag är säker på att det måste ha framstått som någon obotligt korkat.
Ok, och du heter? – frågar reportern.
Carina Liedholm svarar jag och ångrar i samma sekund att jag inte körde med mitt gamla alterego Catarina Lindholm, Marsvägen 10, Huddinge.
Brukade använda den på 70-talet då jag hamnade i pinsamma/jobbiga/mindre gynnsamma situationer. Till saken hör att det vid den tiden fanns en familj Lindholm på Marsvägen medan vi, Liedholms bodde på Mossvägen.
, jag erkänner – är det någon som inom de närmsta dagarna ser på SVT och undrar över vilket pucko som svarar osammanhängande på en reporters frågor angående det kommande Kronprinsessbröllopet så är det JAG!

Slutligen:
Även om det inte direkt framgick av ’intervjun’ så är jag stolt över vårt Kungahus.
Jag tycker att vi i Sverige är fantastiskt lyckligt lottade som har ett Kungahus. Det är en unik tradition som vi ska vara stolta över plus att de gör ett otroligt gott jobb med att marknadsföra vårt land.
Det är bara bittra avundsjuka människor som inte kan glädjas med det faktum att vårt Kungahus gör minst lika mycket nytta för Sverige som vad Volvo, ABBA och Björn Borg. Och tro för guds skull inte att en Presidentfamilj, som är alternativet skulle vara så mycket billigare nix pix!
Räkna på vad Sverige kommer att tjäna på detta bröllop i marknadsföring, vad företagen kommer dra in på souvenirer, hotellen på gäster osv.osv, Så i dessa sammanhang är kostnaden för bröllopet bara ’kaffepengar’.
Leve Monarkin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar