CLE1960 - Instagram å jag liksom!

torsdag 1 oktober 2009

Zakynthos

Tisdag
Upp i ottan, bara sovit några få timmar.
Snälla Pelle skjutsade oss till Arlanda.
Allt gick bra tills vi kommer fram till gaten och ska kliva på planet.
1) Vi var sist (what a surprice?!?)
2) En myndig herre säger till oss, ursäkta men har möjligen någon av er en röd resväska.
Ja, det är jag – säger Katarina glatt som om hon vunnit högsta vinsten.
Tyvärr måste jag meddela att det har hänt en liten olycka – säger den myndige
Det är så att den nog var lite för hårt packad så den sprack vid hanteringen, vi har nu tejpat ihop den så att kommer med planet.
Ser för mitt inre hur alla Katarinas saker ligger utspridda över hela landningsbanan :)
Så här såg resväskan ut vid framkomst, allt var med dock inte i samma ordning som hon lagt ner det ;)

Hotellet då, jodå – rummet är helt ok, vi fick varsina sovrum, ett litet pentry och en minimal toa/dusch.
Det tar 15-20 minuter att gå till havet, men vad tusan, lite motion är sällan eller aldrig fel.
Vill du kika så finns hotellet här, Hotell Maria
Onsdag
Solen skiner.
Plockar ihop badbagen och knallar bort till stranden.
Stranden helt ok och havet varmare än på Mytilini.
Vi kastar oss i och studsar runt bland vågorna som två gummibollar, jippiii vad underbart.

Solen behagar visa sig till runt 15.00, sen säger den stopp och kröp in bakom närmsta mörka moln.
Torsdag
Vaknar av att det smattrar utanför fönstret, regn :(
Katarina känner sig risig, ligger nästan hela dagen.
Jag saknar internet...
Messar runt till alla jag känner i hopp om att få lite uppmuntrande svar, telefonen stirrar bara tomt tillbaka på mig.
Hallå, finns jag?

Ner på ’stan’, inhandlade en ny resväska till Katarina.
Fredag
Båtfärd runt ön, Smugglers Wrek samt Blue Caves stod på programmet.
Upphämtning med buss 07.50.
Jag ställt klockan på 07.00, tyckte att det var en ’lagom’ tid, vaknar av att min rumskompis står i duschen typ 06.15 – det tyckte hon var en ’lagom’ tid….
Nåväl, 07.40 var vi på plats.
Klockan blev 07.50 och 08.00 – började känna oss lite övergivna,
Någon minut senare kommer en taxi insladdandes på två hjul, tvärstannar vid oss, vevar ner rutan och säger på bruten engelska, ’your name pleace’.
Liedholm-Ericlid and Eriksson säger vi, ok – jump in.
Därefter följer en färd där ord som lugnt och harmoniskt inte finns med i samma mening, tröst i det hela var att vi definitivt var först på båten.
Topp, vi plockade de absolut bästa platserna, virar handdukar runt oss som skydd mot vinden.
Båten fylls på och vi väntar på avgång, och vi väntar och väntar och väntar…
En timme senare kraxas budskapet ut i högtalarna, ‘The boattrip is cancelled because of the winds…’
Samma taxichaufför tar oss hem till Alykes igen, dock nu i ett något lugnare tempo.
Ner till stranden, hinner precis slå oss ner i solbäddarna innan himmelen öppnades. Det här visade sig bara vara en försmak av det som komma skulle.

Lördag
Vaknade av åska och regn, dagen fortsatte med just åska och regn.
Vilket i sin tur innebar att den på nytt planerade båtturen runt ön åter blev inställd.
Jag tror aldrig att jag har varit med om ett sådant konstant regnande och åskande.
Älskar man liksom jag åska så var det fantastiskt, men det var för solen jag var på plats.

På kvällen grått men uppehåll.
Tog bussen in till Zakynthos stad, allt stängt!
Ähh, vad tusan – tog taxi till Laganas, allt öppet, jippii!
Serious shopping =)

Mer regn, taxi över halva ön hem
Söndag
Helt otroligt, det har nu regnat sedan i fredags.
Det blev soppa till lunch, går inte att gå ut.

Runt sex – regnet upphörde, yes
Kunde gå ut en sväng
Måndag
Sista dagen och tredje gången gilltm båtturen blev av.
Måste säga att av alla grekiska öar som jag besökt så är nog Zakynthos en av de vackraste.



Tisdag
Upp med tuppen, vilket iofs inte var några större problem då tuppjäkeln där ute har fört ett himla liv både dag som natt sedan vi kom.
Solen sken som aldrig förr – å vem hade gissat något annat???

Home sweet home!
Passar på att tacka Katarina för ett fantastiskt resesällskap.
Hon klarade den tuffa veckan som i brist på sol och bad fick gå i shoppingen, modet, styling och accessoarernas tecken.

Nästa helg blir det grekafton här hemma =)
Carro
& Kina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar