CLE1960 - Instagram å jag liksom!

fredag 11 mars 2011

Fredagsord

Kom och tänka på en sak.
Men ni vet när man står framför en människa som precis slängt ur sig något riktigt märkligt, ibland dumt, ibland smart, ibland skämtsamt och det enda man önskar är att kunna replikera på ett värdigt sätt. En blixtsnabb, slagfärdig kommentar som liksom visar ens kvicka och humoristiska sida.
Men nix, min annars snabba reptiltunga hittar för stunden inte orden. Inte ett enda.
Jag står där som ett fån och istället för att på ett värdigt sätt kunna ge ’svar på tal’ stammar och svamlar jag ’el masse’. Slänger ur mig något smått orelevant, mest för sakens skull - hör hur förbålt korkat det låter. Alla kategorier.
Skäms lite, känner mig enfaldigt pinsam, går vidare och känner mig slagen och minimerad.
I alla fall just då.
Men – sen.
En stund senare när ögonblicket för länge sedan har passerats så står de på kö, kommentarerna – de ljuvliga orden.
Jisses vad mycket smart jag brukar komma på då.
Gahhh, jag skulle förstås sagt si eller så – tusan, den kommentaren hade suttit som en smäck på en hipphoppare.
När jag senare ska återberätta om det fatala ’mötet’ snyggar jag förstås till historien genom att klämma in de vassa, de coola, de fyndiga och de rätta kommentarerna, allt för att på något bakvänt sätt ändå rättfärdiga mitt tidigare verkningslösa dravel och därmed bevisa (om inte annat för mig själv) att ’det hade kunnat gå till så’.
Varför blir det på det sättet?
Av vilken anledning hittar man aldrig de där smarta, rappa och vitsiga kommentarerna när man som mest behöver dem? – ’nää, då står man minsann där å ser allmänt korkad ut’. Allt medan kombattanten kan sträcka på ryggen och nöjt gå vidare och säkerligen briljera med dialogen för alla som vill lyssna.
Fasiken.
Jag hatar att vara svarslös.

I helgen är det match igen – hemma i Borgen mot Ackers.
Bara att hålla tummar för bättre lycka denna gång.
En sak är i alla fall säker, secket kommer att leverera.
Sebban är till Åland och Loppan ute på okänt uppdrag.
I helgen tänker jag också städa, en favoritsyssla som har blivit starkt åsidosatt de senaste veckorna.

Cleaning Lady
/Carina

2 kommentarer:

  1. Ja så där är det ju alltid! Ha en bra vecka! Kram

    SvaraRadera
  2. Så är det för mig ALLTID!
    Nån slänger ur sig nåt rappt och jag står där:
    "Ööööööööh..."
    Efter två timmar kommer jag på vad jag skulle sagt som svar!
    Är jag ovanligt trög, eller? Hahahaha!

    SvaraRadera