CLE1960 - Instagram å jag liksom!

fredag 22 maj 2009

Mi casa su casa!

Home sweet home,
Borta bra men hemma bäst…
men… skulle jag vara ’tvungen’ att flytta till en annan storstad ligger Rom ruskigt bra till!!!
Vi har helt enkelt haft en underbar vecka!

Familjen Bossone-Nilsson är perfekta värdar.
Pia är en kvinna som syns, hörs och får saker och ting gjorda – och då menar jag i en POSITIV bemärkelse, hon tar helt enkelt den plats som tillfället kräver – basta!
Antonio är som tagen ur vilket avsnitt ur Sopranos som helst, lugn och cool, han packar sin viola (å man har ju sett från filmens värld vad herrar i mörk kostymer brukar ha i sina viollådor), sin frack och åker världen över och frälser sin konsertpublik.
Anna som inte är så liten längre pratar nästan perfekt svenska och sjunger som en liten ängel.
Lorenzo börjar bli stor och spelar klarinett som en hel karl men låter fortsatt vid minsta motgång som en frustrerad ’Linus på linjen’.
Mer iakttagelser…
Dofterna, hela Rom är just nu insvept, inbäddad i en omtumlande, underbar Jasmindoft, det doftar ljuvligt.
Värmen för närvarande råder värmebölja i Romtrakten, vi turister myser medan de bofasta kryper in i skuggorna och ojar sig över värme och elände.
Människorna, det vimlar av människor, överallt människor från alla världens hörn och alla är de trevliga (nåja, nu kanske jag inte ska ta i så jag spricker…)
Maten, vi har frossat i prosciutto och det sprutar mozzarella ur öronen på mig…
Shopping, JAAA – nu har jag koll, stenkoll :)
Har du ett Amex kort och är ute efter svindyr shopping på svindyra Via del Condotti samt snittar stl.36 så är området runt Spanska Trappan ditt. Här hittar du ALLA, precis ALLA exklusiva märken som du kan tänka dig med priser som är allt annat än vad jag kan tänka mig.
Är du däremot en medelålders, lätt förtappad kvinna som är ute efter butiker a´la svenskt köpcenter så finns de… inte inne i city utan lite utanför. Här har du ett shoppingmecka som heter duga, mängder med butiker med mängder av snygga saker till priser som är överkomliga till ’riktiga’ storlekar - ja ja ja =)

Sämta köpet var nog två ynka hekto skunkiga körsbär för 5 euro
Bästa köpet ett kors i Vatikanen
Bästa utsikten från kupolen på S:t Peterskyrkan

Någon tripp till Sorrento och Neapel hann vi inte med.
Så – räkna med en Italientripp nästa vår igen, den gången stannar vi längre he he…

Mille molte grazie
Foraggio
Carina
& Perre

P.s
På planet hem låg dagens tidning.
Där fanns en underbar krönika av Marcus Birro där han beskrev sina känslor av Rom, jag kunde inte beskrivit det bättre själv - läs den själva!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar