CLE1960 - Instagram å jag liksom!

söndag 15 maj 2011

Fredagsmail som blev söndagsmail

Jag är ganska bra på att mingla. Faktiskt.
Ni vet spatsera runt i vimlet av okända och slänga kommentarer omkring sig, kallprata om livets ovesäntligheter, stå och se intresserad ut i en diskussion där jag egentligen inte har en susning i ämnet.
Jag är helt enkelt en person som kan väldigt lite om väldigt mycket.
Mest väldigt lite.
Det gäller bara att göra det på ett övertygande sätt.
Det kan man komma långt på.
Och jag kan vara väldigt övertygande.
Inte för att jag kommit särskilt långt. Men ähh… ni fattar.
Maj är mingelmånaden nummer 1.
Alla kategorier (med viss reservation för december).
Genom åren har alla arbetsplatser jag varit på haft vårfester, båtfester, invigningar, utdrivningar, turneringar av alla de slag och kollegiala after works i just maj.
Att jobbmingla är definitivt en konst. Och balansgång.
Alla kan inte gilla alla och i dessa mer eller mindre påtvingade former kan det rent av vara en rejäl utmaning.
Under sådana här tillställningar vill man förstås passa på att visa chefen vad man egentligen går för, vilken fantastisk människa man är och vilken jädrans kul typ man e. Och seriös, förstås.
Och så har vi alla kollegor som ska tala ut, djupanalysera de senaste projekten, diskutera löner och jämföra förmåner (sådana diskussioner är för mig förstås helt främmande, skulle inte drömma om att ta upp 'sånt', hmpf…).
Inget kan bli mer fel. Tvärfel (syftar inte alls på mina egna för stunden intelligenta uttalanden som i efterhand framstått som intill absurdum ogenomtänkta och korkade. Lovar..).

Har faktiskt läst att ytliga samtal kan leda till något bra – allt viktigt har en gång börjat i lite småprat.
Underskatta därför inte ’kaffeautomatssnacket’.

Den efterlängtade helgen är här.
Och snart slut.
Hade gärna kollat Qarnevalen igår. Perre gillar inte sånt.
Ibland kan han vara en riktig ’tråkverner’.
Sebban har ’softat’.
Loppan sa att han skulle komma över. Som den ömkande moder jag är uttryckte jag nämligen ett visst missnöje över att det går ’evigheter’ mellan tillfällena vi ses. Han lovade då (med ett visst förbehåll) att komma över i helgen. Det hade varit trevligt. Om så skett.

Helg over and out
/Carina


Fredagsstassen!

7 kommentarer:

  1. Det är en utmärkt egenskap att kunna mingla; själv är jag nog alldeles för osmidig =)

    SvaraRadera
  2. Det är praktiskt att kunna lite om mycket.. (tänk så tråkigt annars ;) )

    Fredagssnyggo!

    SvaraRadera
  3. Önskar jag haft lite av den egenskapen. Att kallprata kommer inte alls lätt för mig, jag blir spänd, nervös och tycker att jag är så ointressant. Tyvärr kan detta i stället uppfattas som arrogans.
    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  4. Jag är en ur-dålig minglare! Håller mig gärna i bak-grunden bland mycket folk.......Kram

    SvaraRadera
  5. Jag är också bra på att mingla och kallprata om ditten och datten!
    Kan lite om allt möjligt, också!
    På ett bröllop en gång, skulle jag bli placerad bredvid någon "blyg" eftersom jag är expert på att hålla låda. Istället blev jag placerad bredvid värsta pratkvarnen, så jag och han tävlade hela kvällen om att vara den som pratade mest!
    Tittade inte heller på Melodifestivalen...

    SvaraRadera
  6. Kan nog prata om det mesta- i princip- om inte personerna runt omkring är helt omöjliga! Har också blivit placerad på bröllop som "pratstartare". Usch, det var inte kul- för så bra är jag då inte. Särskilt om folk inte ens VILL prata....oavsett. tycker det är jobbigt när folk inte har vett i kroppen och svarar...eller så är jag då så urdålig på snacket.... ?! Hihihi

    Maj månad ÄR värsta månaden. Fullkomligt avskyr hur vi (läs: alla)förstör den med en massa påhitt just då. Kan stå mig opp i halsen faktiskt. April är en bra månad, augusti, september likaväl. Och trevlig uppmuntran med kollegor skulle verkligen behövas i t.ex. november eller februari...

    SvaraRadera
  7. Åsså menar jag alltså att det skulle vara bättre att sprida trevligheterna till t.ex. april, augusti, september osv....Inget annat!

    SvaraRadera