CLE1960 - Instagram å jag liksom!

fredag 10 september 2010

Soupnazi

Jag vet, inget Fredagsmail förra veckan – jag är en dålig människa
Internetuppkopplingen på Samos var okej men på hotellet obefintlig - däremot var Samos isig mycket bra!
Åkte traditionsenligt ospecat, vilket alltid är en chansning, valde bort tillägget för dusch och toalett, vilket är som att hoppa fritt fall.
Denna gång blev boendet modell mindre och hamnar under kategorin ’rätt okej’, fem minuters bussfärd från flygplatsen, ’room with a wiew’ och femton meter till havet – med andra ord synd att klaga.
Utanför vårt rum låg ett gemensamt pentry, perfekt för frukostfixande, det var bara en liten detalj - i detta kök huserade ’The Soup Nazi’ (ni som kan er Seinfeld vet vad jag talar om), fast nu i en mer gladlynt och kvinnlig form.
Damen hade kropp som en rundnätt brottare var från Milano och hade bott på hotellet i två månader, köket var således hennes revir.
Hon log oavbrutet och pratade en snabb salig blandning av italienska, tyska och grekiska – då jag inte behärskar något av språken försökte jag på engelska förklara att jag inte förstod, det här negligerade damen totalt, fortsatte att skratta så behagen guppade som färd på gropig väg.
Värmde mitt vatten och skulle fylla på med vårt néscafe - no no no, utbrister damen, langar fram en egen burk och fyller mina koppar med ett mörkt pulver.
Jag försöker milt protestera men inser att damen vill oss väl, böjer mig ner och plockar upp den nyinköpta mjölken i kylen, NO NO NO säger damen igen, skrattar gott, grabbar tag i paket och ställer in det i kylen igen. Jag protesterar lite högre och meddelar att jag vill ha mjölk i kaffet, damen fortsätter att skratta, nyper mig vänligt i kinden och mumlar något om ’espresso’.
Plockar fram trumfkortet, den enda tyska glosa jag kan, ’Ich liebe milch!’, ett rungande glatt skratt ekar i huset, hon ler ännu större och knuffar mig vänligt men bestämt tillbaka till rummet – där stor jag, med två koppar stark het espresso… utan mjölk (bör tilläggas att jag ’inte förstår mig på espresso och definitivt inte kaffe utan mjölk’).
Å så fortlöpte veckan, och då ’ja’ heter ’ne’ på grekiska var det upplagt för några sköna missförstånd.

Så var man grusänka igen.
Perre å polarna är med Säfsen som utgångspunkt ute och utforskar skog och mark via motorcykel.
Väntar hem en skitig, sliten men lycklig Pelle på söndag :)
Själv har jag denna vecka varit på ’Starta-eget-dag’, så nedrans massa info – får inte ihop det där, suck... alla ’andra’ verkar göra det… så då bör väl även jag!?!...
Sebban är i fixartagen, renoverar och donar, han har fått för sig att sälja och köpa nytt. ’Lilla gubben’ mamma älskar din lägenhet och förstår inte alls hetsen att börja om på nytt' (nåja – det är kanske sånt som mammor inte ska förstå?).
Loppan fortsätter att sälja och förlusta sig på stan (hmm, inte i kombination alltså), hör av sig när det passar och mamma smälter och förlåter varje gång (det är väl sånt vi mammor är till för?)
Min mamma Marietta är också på galej, tillbringar sin andra vecka på Mallorcajo jag tackar!

Fredagsfixarn
/Carina



2 kommentarer:

  1. Iiiik! Ja det blir det ju- tvärtom på språken alltså. Illa! Det gäller att ha tunga rätt i mun (samt fingrarna borta från Soup Nazis kastruller...)

    SvaraRadera
  2. Herregud vad jag längtar utomlands när jag ser korten. Till nåt ställe utan en Soup Nazi då;) Kram

    SvaraRadera