CLE1960 - Instagram å jag liksom!

tisdag 13 april 2010

Har du mött trollen på nätet?

Jaha, då var man avslöjad, röjd, blottad och genomskådad.
I DN berättar de utförligt om oss Troll, och det var inte direkt smickrande saker som uppdagades…
Bifogar delar av deras artikel.
”Själva ordet ”troll” härstammar ursprungligen från det engelska ordet ”trolling”, en fiskmetod, men också tråla eller hämta in. Det engelska begreppet leder också tanken till den nordeuropeiska sagoväsendet troll (japp, å här kommer jag in i bilden).
I dag är ”trollen” det gällande branschnamnet på de som på olika sätt förstör stämningen på nätet och i olika forum (öhhh, vänta nu – det är inte min tanke och avsikt :( .
Liksom med fiskmetoden använder sig "trollen" av ett bete för att reta bytet. På nätet är provokationen eller elakheten - betet på kroken – det som ska få andra debattörer att nappa (Nej, stopp, stopp – inte vara elak, möjligen lite retfull, men INTE elak :( .
Trollen av i dag uppträder anonymt och säger precis vad som helst till vem som helst (Fel igen, jag e inte anonym, jag e Carina i egen tre äpplen hög person, å säger inte alls vad som helst till vem som helst (host, host – nästan inte i alla fall) , nu börjar jag bli lite ledsen :(.
Trollen förekommer i alla de slag. Vissa är konsekvent konspiratoriska och andra sänder in bara korta meddelanden, typ: ”Vad ful du är” eller ”Du e knäppi huvudet” (VA!!!, det här börjar gå för långt – jag eeee ett SNÄLLT Troll, basta!!!).
I takt med att de elaka kommentarerna blivit allt vanligare har begreppet "troll" på nätet blivit en aspirant att komma in i akademins ordlista (bli en aspirant?, trodde mina förfäder för länge sedan hade befäst Trollens plats i SAO).”

Avslutningsvis vill jag å det bestämdaste ta avstånd från denna nya form av Troll – jag må se ut som ett, gå som ett men lovar å svär att mina avsikter i alla hänseenden alltid är goda =)

Trollska tankar…
/Carina

7 kommentarer:

  1. Men hallååå, troll är goda, den som sagt något annat får nog tänka om... Underbara väsen!! :)

    SvaraRadera
  2. hahahah sötnos :D Tack för ett gott skratt sweetie

    SvaraRadera
  3. Ha-ha du är underbar :0)

    Nja, jag har en 50% tjänst hos kommunen som förskollärare. Denna termin har jag jobbat 75% eftersom det är ett barn jag har haft hand om med lite speceilla behov. Detta upphör sista maj.

    Sedan jobbar jag extra på butiken, kan vara allt från 3 timmar i månaden upp till kanske 9 timmar.

    Sedan sitter jag på kontoret för samma företag som min man jobbar på ca 1 dag i veckan för fakturering.

    Sedan driver jag gården som företag med uthyrning av hästboxar.

    Så jo, jag jobbar kanske heltid... JUST NU men det är inte någon säker heltidslön föruom mina 50% på kommunen. De övriga är ju högst behovsanställda.

    ~Livet i byn

    SvaraRadera
  4. "Troll är onda, Kostas! Kanske inte hos er- men här är de hemska!" Tänk bara det snoriga trollet i Harry Potter?

    Med bakgrund av detta vill jag härmed påstå att du inte skulle vara ett troll. Troll är inga bra saker alls. Finns det ingen bättre beteckning på såna som oss? Gärdsmygare eller nåt?

    SvaraRadera
  5. Hihi...så söta troll! :) Underhållande läsning. Tack! :)

    SvaraRadera
  6. Efter min lilla Mollytripp i morse så hamnade jag en sväng hos Trollet. Tack för kaffe och en alltid lika trevlig pratstund :) Det blev bla Mollyprat (så oväntat?) och provning av mina två nya fynd. Allt medans solen sken på oss och vi njöt.
    Kram AnnaCain

    SvaraRadera
  7. Jag kommer till trollet i maj, jag lovar ;-)

    Jag är ju dessutom släkt med Troll. *haha*

    Vad är det för fel på mig förresten, varenda gång jag ska söka på din blogg så skriver jag alltid måndagsmailsbloggen. Du måste ha döpt din blogg till fel namn. ;-)

    Du vet väl att du var min favvoleksak när jag var liten.


    Kraaaaaaaaaam

    SvaraRadera