CLE1960 - Instagram å jag liksom!

fredag 30 april 2010

Valborgsmässoafton

Det finns vissa saker man inte talar om.
Livet är fyllt av ’heliga kor’, oskrivna lagar om ämnen man ogärna tar upp och saker man helst ska vara tyst om.
Exempel på detta är sin lön, sin psykiska hälsa, sitt sexliv eller för all del priset på vad man köpt och sålt saker för på Tradera.
I den här familjen är det Perre som är diplomaten, jag själv är en rätt frispråkig människa, kanske lite för frispråkig i vissa sammanhang.
Hade troligen blivit utslängd på ’två röda’ från Diplomathögskolan och har ingen karriär som opartisk journalist att vänta - fast jag har blivit bättre mycket bättre!
Men varför det är så ofantligt ’hett o hemligt’ att tala om sin lön, vi pratar inga stadshemligheter utan uppgifter som faktiskt mer eller mindre är offentliga – för mig är detta rätt märkligt…
Själv har jag varit stolt över min lön, jag var jublande glad över mina 32.000:- på gamla jobbet å andra sidan är jag nu muttrigt ledsen över de 10.000:- jag får ut som arbetslös – life goes up and life goes down, sånt e livet, inga märkligheter liksom… Har spontant frågat vänner om deras inkomst men får alltid ett mycket undvikande svar – skäms man, tror man att andra tar illa vid sig eller vad???
Som sagt, mycket märkligt…

Såja, då har man fått ur sig det också :)
Igår var vi på ett evenemang som tål att talas om – var och kollade/lyssnade på Janne Schaffer och co på Mosebacke.
Perre som avgudar denna gitarrguru fick sina lustar tillfredställda, jag hade innan trott att min behållning skulle vara mellansnacket – men jisses så fel jag hade. Medan Perka med sina känsliga öron försökte urskilja alla små riff satt jag och skrålade högt till Abbamedleyt och lät krokodiltårar falla till Gärdestads vackra ord.
Hela föreställningen var som en ända lång musikalisk orgasm, något knäsvag och med glansiga ögon klev vi ut från denna anrika magnifika fantastiska Mosebacke Teater, biljetterna var värda varenda krona – Schaffer you are my hero!

Idag är det Valborgsmässoafton (nähä…) och ikväll ska vi värmas av Samfällighetens egen majbrasa.
Minnen dyker upp från en svunnen tid då man barbent, med nyinköpt blommig sommarklänning, höga pumps och beige trenchcoat ’lagom’ lurig av ljummen La Garonne firade in våren på Grönan, detta var tradition det. Kommer också ihåg att vi under en period fick för oss att ta första doppet i Mälaren på Valborg, en otroligt korkad idé och förmodligen var det mer än ljummet dåligt vin som hade inmundigats då…
Ikväll har vi ’Tema Svärmödrar’, grillning och allmänt gott att äta.
I helgen jobbar Perre dag.
Å vad är det för odds på att jag inte har en aning om vad mina söner ska göra, nej just de…

Valrossmässobossen
/Carina


Middag å rosse på Kägelbanan Mosebacke - mums!






5 kommentarer:

  1. Jag ligger ju 10 år efter dig, så jag har FULL koll på vad Mumlan ska göra, hon tror minsann att hon och hennes söta kamrat ska på spontana upptåg utan föräldrar- utan att ha en aning om vad jag och den andra brudens mamma konspirerat och kokat ihop! Men som sagt- det är lite åldersskillnad på våra barn.... Hoppas jag en dag kan bli en lika cool mamma som du!

    Kör på barbent ikväll med- precis som vinet så har du bara blivit ädlare med åren, så i princip kommer din Valborg vara exakt den samma som för 30 år sen bara dyrare, snyggare och bättre!=) Stor kram och hoppas du får en fantastisk kväll!

    SvaraRadera
  2. Möjligen skäms man väl över att ha så liten lön trots 4 års universitetstudier. Jag tjänar mindre än barnskötarna och är ändå utbildad lärare. Frågar någon svarar jag precis som det är.

    Men jag får ta igen det genom att arbeta på 4 ställen istället ;0) Har man dåligt betalt får man väl helt enkelt jobba mer än då vanliga 40 timmarna...jag har då inget val!!

    Lönen är ju liksom offentlig och går att kolla upp, jag bryr mig inte så mycket om det utan glädjs mer om att jag har något jobb alls. Har varit mycket arbetslös innan jag utbildade mig.

    Jag ska göra noll och ingenting i kväll, på med stalluniformen och myskläderna är redan på.

    Trevlig valborg!!

    ~Livet i byn

    SvaraRadera
  3. Jag igen,

    Nä jag har nog mer vanliga kläder i tid än jag har Mollysar. Egentligen är jag en riktig slashas som min dotter brukar säga.

    Kammar mig aldrig, enbart efter dushen och sedan aldrig förrän nästa dush. Att göra mig "fin" tar 3 minuter, så tyvärr faller din bild av mig ha-ha!!

    ~Livet i byn

    SvaraRadera
  4. Ha ha, har också lite fina tonårsminnen på fesljummen La Garonne! Skillnaden var väl att vi sprang omkring fulla på byn, vi hade inget Grönan att gå till. Kram på dig:)

    SvaraRadera
  5. Vi har en liknande famlijesituation och det är INTE jag i familjen som är diplomaten. *hihi*

    Jag skäms inte heller för att prata om dessa ämnen och skryter gladeligen om mormors gamla termos som jag sålde på Tradera för 3225:- eller nåt sånt.

    Här i Gammelbo är lite stiltje så här innan maten. Fredrik är ute och skjutsar sin son till fotboll och väntas hem senare då vi ska grilla.

    De andra hängre framför datorn och Esme vill gå och lägga sig i min säng och titta på tv och gosa.

    Det är väl bäst att jag går upp till henne nu.

    Me ce like you! ;-)

    Kraaaaaaaaam

    SvaraRadera