CLE1960 - Instagram å jag liksom!

söndag 12 december 2010

Lilla Le

Sitter vid frukostbordet och kollar ut över Lilla Le – ja sjön alltså. Den heter så, den lilla sjön som ligger här i Ed.
Sen finns det Stora Le också, fast den ligger ’på andra sidan’.
Hit kom vi igår och åker idag.
Ed är okej. Inte den största metropolen på den västsvenska sidan, men helt ok.
Ed är en trivsam liten 'stad' och här är väldigt vackert (nu ska vi ärligen säga att vi oftast befinner oss på en å samma plats när vi är här, några stadsvandringar eller shoppingturer brukar inte stå på programmet). Speciellt en sån här dag då solen glittrar över de vita vidderna dvs. över den snötäckta sjön Lilla Le.
Igår inledde vi dagen med att kika på Älvsborgs gamla Fästning. Eller det som var kvar av den.
Några stenar under ett tak vittnade om att där en gång funnits något stort och pampigt.
Sen åkte vi till Liseberg.
Här pratar vi Walt Disney - jädrar i havet vad häftigt.
Jisses Jösses Amalia. Jag tror jag är kär i Liseberg.
Här hade de byggt upp den perfekta julmarknaden. Vi befann oss på en nöjesfält men hade känslan av att vara på Skansen eller någon annan klassisk marknadsmark.
Likt ett barn gick jag runt med glittriga ögon och sög åt mig av all julprakt. Här fanns allt, menar att här fanns allt. Oavsett om man var ute efter konstnärliga hantverk, hemmagjorda sötsaker eller klassiskt krimskrams så fick man sitt lystmäte tillfredsställt.
Det var med en smula sorg i hjärtat vi var tvungna att lämna stället. De var den förbaskade tiden som knackade oss på ryggen igen.
Något köpkalas på Femman eller Nordstan hanns med andra ord inte med.
Istället väntade julmiddag hos Rolf och Marketta.
Här är vi nu.
Och om några timmar bär det av hemåt igen.

Stockholm here we come
/Carina
P.s
Som en liten Mollyparentes hade jag tänkt besöka någon av Odd Mollybutikerna i Göteborg.
En av dem jag handlat från är Minzo.
Lämnade hotellet. Efter en bit kollade jag ’bara i förbifarten’ vart butiken låg. Och det gjorde den, närmare bestämd ett par hundra meter från där vi bott. Å det missade jag, så typiskt. Skulle tydligen inte ha något därifrån. Denna gång.














3 kommentarer:

  1. Kul att Ed kunde visa sig från sin bästa sida i dag:) Vi har fortfarande sjukstuga här hemma så vi får titta ut i stället. Kör fint tillbaka till Stockholm.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Fint att se så mycket bilder! Här är en till som älskar gå på julmarknad.
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Synd att du missade Minzo, det är en kanon-butik! Mysigt med julmarknad på Liseberg:) Det är något jag har velat gjort i flera år men får inte med mig mannen. Han tycker att allt som inte är Clas Ohlson är onödigt;) Kram

    SvaraRadera